tisdag 10 oktober 2023

Najadlax, äpple och grillat

 Söndagen var tänkt som lite lugn och ro och matlagning. 


Vi fick ett trevligt besök som överraskade Helen, jag körde och köpte lite fika och när jag kom tillbaka så hörde vi Helens skratt från trädgården. Hon stod vi äppleträdet och plockade äpplen.


Lite mellanmål är alltid gott. Riktig färsk Burratina, tomater, olivolja, vinäger och rökt flingsalt på två skivor rostat bröd. Så gott. 


Sen var det tid att plocka fler äpplen, nu har vi nog tagit ner runt 60 kilo och det finns fortfarande fler på trädet.


Nu var det tid att grilla så jag satte fyr på grillen. 


Jag la på en fin bit Rostas som fick ligga över glöden så att det blev en bra yta på köttet. Sen blev det en stund på indirekt värme till biten kom upp i ca 57 grader.


Allt serverades med en kålsallad på rödkål och spetskål, kokt potatis och smörstekt shiitakesvamp och en god rödvinssås.  

När klockan visade 00.30 på natten mot måndag så var laxen färdigrökt och jag tog in den och vakumpackade den och nu får den ligga och vila lite i kylen för at jämna ut rök och saltsmaken. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar