lördag 28 oktober 2023

Hoppsan det gick undan, nu är det lördag igen

Blev lite shopping på lördagsförmiddagen och tanken var att vi skulle plocka undan lite av våra utemöbler på eftermiddagen.


När vi var hemma så skivade Emilia och jag upp ett par skivor gott bröd, tomater och mozzarella. 

Med olivolja, kallrökt salt och en rejäl skvätt av favoritvinägern och lunchen var klar att avnjutas.


När allt var uppätet så började jag att krossa mandlar och rostade dem på det heta stekjärnet. 


Sköljde och plockade bort stjälkarna från grönkålen och rev den i mindre bitar.


Rödkålen hamnade under kniven. 


Jag skar upp en rödlök i tunna skivor. 


Blandade ihop alltihop tillsammans med torkade tranbär och kärnorna från ett granatäpple och ringlade över olivolja. Nu får det stå och dra i kylen så att smakerna går ihop. Det blir perfekt tillbehör till kvällens grillade entrecote.
Men.
När salladen var klar så kände jag hur kudden kallande och jag slöt ögonen och tänkte att en liten stund kan vara skönt att vila. Men nu kommer det, det blev en vila på lite mer än 10 minuter på den lilla visaren och sen var det försent att sätta igång grillen så det blev ett par knäckemackor med salami på. 

Senare på kvällen bjöd Helen på glass med hallon, jordgubbar och lite strössel. Det funkade bra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar