söndag 22 oktober 2023

Hösten är här

 Börjar med samma bild som jag slutade mitt förra inlägg med. 


Jag gjorde en currysås som är lika god som enkel att göra. en burk cola och nästan lika mycket ketchup och så en hel del curry, bara att koka ihop allt och så är den klar. 


Jag bjöd mina kollegor på lunch i veckan, det blev currywurst, chilicheese från Tyskens korv och hamburgare från Lindhults gård serverat med surkål, ajvar, senap och som pricken över i den goda currysåsen. De blev både nöjda och mätta.


Det blev en spännande fredag med en rejäl storm som de hade döpt till Babette. Efter att ha gått ett par varv runt huset och tittat så att det inte skulle vara något som var löst och kunde blåsa bort så var det tid för fredagsmys. Det blev färdigpanerade glutenfria torskfilébitar, egengjorda pommes och gröna ärtor toppat med remulad och min goda maltvinäger.


Det blev film, läsning och allmänt slappande hela lördagen då Babette fortsatte sin framfart nästan hela dagen. 
Vi såg på väderprognosen att söndagen skulle bli bättre och det fanns till och med en chans till att se solen. Så det blev en tur upp till Skäralid och högst upp på Kopparhatten var det en härlig utsikt över alla vackra höstfärger.


Helen blev lite fikasugen och vi körde in till Ljungbyhed och köpte lite gott i affären och körde vidare till Klåverödssjön. Efter fikan så gick vi ett varv runt sjön i ett underbart helt vindstilla höstväder.


Det enda som hördes var naturens egna ljud med en porlande bäck och många fåglar. 


Efter en härlig dag ute i naturen så väntade grillen på att bli varm igen. Det blev en bit hängmörad ryggbiff och två bitar av Iberico de Bellota som är från spanska grisar som äter ekollon gräs och örter och inget konstigt djurfoder. 


Stekte spetskål och rödkål i smör och olivolja och kryddade med salt och lite vitlök. 

Mycket kött blev det så då behöver man ju inte så mycket potatis. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar