söndag 15 oktober 2023

Ännu en helg som har gått till hisorien

 Efter jobb körde jag in om Stora Coop i Lund för att fixa fredagsmyset. Emilia ville ha Tacos men med strimlad lövbiff istället för färs.


 När jag stod där och skulle ta ett packet så kom styckaren fram och sa ta detta istället det är mycket bättre. Ibland är det bra att ha hälsat och pratat kött med de som är på köttavdelningen. 


Enkelt är också gott, majs, paprika. lök och lite av mangosalsan som var över från förra helgen. Köttet kryddade jag med lite blandade kryddor och stekte lätt. 


Efter en riktigt blåsig natt så åkte jag och Emilia till Luftkastellet för att titta på konst. 


Det var runt 50 konstnärer som ställde ut allt från fina oljemålningar, glaskonst, fotografier och träfigurer.


Det är inte lätt att hitta en hjälpreda i köket, denna hittade vi på Vellingeblomman. 


Efter att ha legat i kylen i en vecka för att jämna ut röksmaken så var det tid att skära upp Najadlaxen. 


Med en vass kniv blir det fina skivor.


Emilia fixade dillstuvad potatis som passade perfekt till laxen.


Söndagen inleddes med ett besök på Tomatens Hus som hade säsongsavslutning och från och med nu blir det lite svårare att hitta riktigt goda och smakrika tomater.


Jag startade röken och stoppade in en stor fläskfilé. Jag såg en bild på en butternutpumpa som hade delats och grillats med lite röra ovanpå. Pumpan fick åka med in i röken dock så var rökspånen slut och det blev som en ung. Jag stekte lök, vitlök och paprika så den blev mjuk. 


Blandade ihop ricottan med färsk spenat, soltorkade tomater och lök och paprikablandningen och toppade den med lite rökt flingsalt och nymald svartpeppar.


Var tvungen att smak på röran och den blev riktigt god.


Jag kokte ett blomkålshuvud och när köttet var klart så var inte pumpan klar så den får vänta till imorgon. Ibland blir det inte som jag vill men det blev gott ändå och jag har något att se fram emot imorgon.


När maten var uppäten så ställde jag mig vid spisen och gjorde en currysås som får stå och dra till på onsdag då jag ska bjuda på lunch på jobb. En sås som är lika god som enkel att göra. en burk cola och nästan lika mycket ketchup och så en hel del curry, bara att koka ihop allt och så är den klar. 

Nästan en timme efter att vi ätit och plocka undan så var pumpan klar och den fick snällt ta plats i kylen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar