söndag 1 oktober 2023

Ännu en helg med god mat

En helg med god mat och härligt väder inte mycket mer man kan begära. 

Fredagskvällen inleddes med burgare från Lindhultsgård, pommes, ajvar ett riktigt gott vitlöksbröd och lite sallad. 

Lördagen inleddes med Afternon tea på Alice och katten i Lund, läs mer i ett tidigare inlägg. 


Hemma igen efter att vi varit i Lund så blev det nog runt 10 minuters vila på den lilla visaren.


På kvällen njöt vi av spagetti, egenrökt kalkonbröst och en god ostsås med lite blandade ostar ifrån lagret i källaren.  


Efter en ganska lat söndagsförmiddag blev det en runda till Tomatens hus och när jag backade in bilen börjad korvgubben Matthias skära upp en korv till mig. Det blev lite försenat lördagsgodis så nu är tomatskålen full igen. 


När vi var hemma igen så gick Emilia och jag ut och började plocka äpple. Detta är vad vi fick från en gren och där är så mycket mer. 


Vi skar äpplena i bitar och vakumpackade dem i påsar för att lägga i frysen. Jag kan bara säga att det började klia lite i näsan då jag är allergisk mot äpplen.
Det blev 17 kg  klyftade äpplen och nu är det trångt i frysen igen. Har ingen aning om vad som ska göras med dessa så de får ligga där en stund. 


Sista rumpsteken från Lindhults gård åkte på grillen efter att jag skurit i fettkappan och saltat ganska rejält på den. Brände på över glöden för att få till en fin yta på köttet. 


Sen fick den ligga på indirekt värme till den höll ca 56 grader tillsammans med ett par paprikor. 


Jag stod ute i det härliga vädret och Emilia fixade potatis, sås och en god rotselleripuré.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar