måndag 9 oktober 2023

En underbar lördag

Solen sken från en nästan molnfri himmel och fredagens stormbyar hade försvunnit. Planen var att vi skulle åka till Tomatens Hus och årets skördemarknad. 

Men innan vi körde startade jag och Emilia kallröken till den den gravade laxen. 


Många bilar på parkeringarna, mycket folk och det första som mötte oss var Tysken och hans alltid glada dotter som fixade en korv som blev min lunch.   


Det bjöds på godsaker längre in bland utställarna. 


Grönt och gott. 


Tänk att det kan växa så stora tomatplantor med massor av tomater ur den lilla kuben de är planterade i.





En glad man som bjuder på godsaker ur husets sortiment.


Det låter bra i mässingen.


Tänk så många olika tomater det finns, stora, små, röda, gula och gröna med olika smaker. 


Bästa lördagsgodiset. 


Riktigt goda oliver. 





Långa köer hela tiden hos Tysken och hans gäng. 


Chiliätartävling stod på schemat och jag var inte ens nära att anmäla mig. 


På vägen hem ville Helen ta en tur till Ekebakcen 939 och vem är jag att säga nej när Helen vill titta på blommor. 


Väl hemma igen så tittade jag till laxen. 


Emilia och jag började plocka ner fler äpplen och det finns massor.


Lite rost är fint. 


Jag satte in en tallrik med mandlar också, de är så gott med rökta mandlar.


Klockan blev mycket och vi kom fram till att om vi skulle grilla och göra middag så skulle det ta runt två timmar till och vi var hungriga så det blev pizza idag.


Lite besviken blev jag, men när jag ätit 1/4 del så var jag mätt och då var det bara att lägga in resten i kylen. 


Köpte ett antal basilikaplantor.

De hamnade i torken och sen ska de smulas sönder och sen har vi basilika till vintern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar