måndag 22 juni 2026

Midsommarhelg utan sill och inget regn

Det har varit en vecka med ok väder men den riktiga sommarvärmen kom inte förrän på midsommaraftonen och då blev det varmt. 


Träffade en kompis som hade ett gym som jag tränade på och vi pratade lite. Sen åkte jag hem och gjorde middag, ett recept som jag fick av honom för säkert tio år sedan. Stekte strimlade kycklingfiléer, färsk spenat, vitlök, soltorkade tomater och creme fraiche och sen var det klart.    


Snabbt och enkelt och så gott med en brödbit med vitlöksost och lite färgglada tomater. 


När äntligen torsdagskvällen kom så körde vi in till Nya Lundasparris och köpte årets sista sparris då säsongen har nått sitt slut. När vi kom hem så gjorde jag en sparrissoppa toppad med knaperstekt bacon och sparrisknopparna.





Klockan ringde klockan sex på midsommaraftonens morgon och jag gick ut och startade grillen. Jag la på två revben på nästan två kilo från en fin kossa som knallat runt på Lindhults Gård, tar ju en stund för dem att bli klara. Stod och njöt av en underbar morgon med sol och värme och massor av fågelsång och funderade på om jag skulle gå och lägga mig igen, Jag satte mig på solsängen och njöt istället. 


Emilia tittade på termometern i uterummet på eftermiddagen och den hade fått värmeslag. 


Var ute en runda och köpte lite jordgubbar till kvällens efterrätt.


När revbenen höll runt sjuttiofem grader så slog jag in dem i folie och så fick de ligga på grillen till de nått 88 grader och sen fick de ligga och vila i en timme till det var tid för servering.  


Emilia skalade potatis med hjälp av en spann, skruvdragare och en toalettborste och det funkade riktigt bra.


Undertiden potatisen stod på spisen så grillade jag ett par skivor fin spansk pluma och några majskolvar.





Köttet föll av benen när jag skakade på dem och då får man väl säga att de var klara.


Årets majstång är klar.  


Serverade köttet tillsammans med nykokt potatis tzatziki och midsommarmiddagen avnjöts i strålande solsken och underbar värme.


Senare på kvällen så gick Emilia in och skapade en riktigt god jordgubbstårta med maräng, grädde och marscarponeost.  





Det blev lite pytt av det som blev över från fredagens middag. 


Enkelt och gått efter en dags slappande och njutande i solen. 


Det bar norrut till Sibirienstranden i Ängelholm där det blev en liten promenad längs stranden, inte alls så varmt och skönt som gårdagen utan det blåste ganska mycket från havet så det blev ingen längre stund på stranden. 


Istället blev det inköp av lite sallad och annat gott till lunch som vi avnöt på gamla F10:s område 


med en fin drake på en pinne som utsikt. 


Efter en liten promenad i parken så körde vi vidare mot Helsingborg och då fanns det önskemål om att vi skulle åka till den gula bussen och köpa Helsingborgsglass. Jag tog en kula med ägglikörsglass vilken var helt ok.  





När vi kom hem så gick jag ut i vår trädgård mot solsängen och passerade vinbärsbuskarna och det ser ut att kunna bli mycket vinbär iår.

En helt underbar avslutning på midsommarhelgen att bara ligga ner och njuta i solen.

måndag 15 juni 2026

Regn och lite sol och snart är det midsommar

Tiden bara rusar iväg och det är bara en vecka kvar till midsommar, hoppas att den blir lika bra som denna veckan som passerat. 


Vad gör man om man har vildsvinspusta och färsk sparris och lite ägg i kylen, blev en riktigt god omelett till kvällsmat en måndagskväll. 


Emilia ville ha hamburgare till middag och då fixar vi det.





Det blev riktigt gott med lök, tomat, gurka och vitlöksdressing.


Ibland vill man inte ha så mycket till kvällsmat så då blir det en Bruschetta, nästan iallafall. Vi tog ett pinsabröd som jag värmde på smörgåsgrillen och sen la jag på lufttorkad skinka, mozzarella, tomater, färsk basilika och en rejäl skvätt olivolja.  


Emilia fixade fredagsmyset med en bit fläskestek i airfryern. 


När jag kom hem från jobb så var det bara att sätta sig vid köksbordet och njuta av fläskestek med en härligt krispig svål, rödkål och sås. Kan nästan inte bli bättre.


Lördagen blev en riktig slappedag med regn och blåst som inte lockade till några uteaktiviteter.


Plötsligt så ljusnade det ute och det var tid att starta grillen. Jag kryddade en benfri kotlettrad med Cherry Cherry Baby en kryddblandning som vi köpte på Albert & Jag på utflykten förra helgen. Skar upp lite bacon, tomater, paprika, rödlök och sparris. 


Riktigt god kryddblandning.


Doftade riktigt gott från grillen.


Detta är en ny favorit så gott med riven mozzarella och min egenrökta gouda toppat med sparrisknoppar.


Smakade riktigt bra och så skönt att det blev lite sol på eftermiddagen. 


När frukosten var uppäten så körde vi norrut för jag var sugen på jordgubbar. Hittade Gårdsbutiken Nylanders Rött och Grönt förra året och de hade de godaste jordgubbarna jag smakat på många år så det fick bli en tur dit igen och de var lika goda denna gången.  


Det fanns önskemål om varmrökt lax till söndagsmiddag och då är det bara att starta röken. Kryddade laxen med vanlig citronpeppar och lite citronskivor och så passade jag på att röka en brieost toppad med lite honung. 








Till laxen serverade jag nypotatis, nyskördad sparris från Nya Lundasparris och så gjorde jag en hollandaisesås på smör och äggulor, enkelt och gott.



måndag 8 juni 2026

Nationaldag, utflykt och god mat och naturligtvis sparris

Ännu en härlig vecka har passerat och det har blivit en hel del sol och annat kul.


Efter en dag på jobb är det skönt att prova solsängen en stund, ska nog försöka skippa strumpor. 


Emilia hittade en picanha även kallad rostlock i frysen och den hamnade på grillen tillsammans med sparris och padrones. 


Serverade med pommes och lite bea och så var fredagsmyset avklarat. 


Det blev lördag och nationaldag och jag gick ut och hissade vår fina flagga och vid frukosten så pratade vi om vad vi skulle hitta på. Helen pratade om att hon ville greja i trädgården och Emilia och jag sa att vi skulle vilja köra ner till sydkusten och bort till  Sandhammaren. När vi sa det så sa Helen att trädgården kan vänta en dag. 


Vi körde söderut mot Trelleborg och vidare österut och då var vi ju bara tvingade att stanna hos Albert & Jag ett supermysigt ställe där de säljer kryddor, grilltillbehör och fina knivar och en hel del annat kul som man villhöver och idag blev det två burkar lakrits och två burkar kryddor som skulle vara goda till fläsk och kyckling.


Klockan sprang iväg och helt plötsligt så var klockan 16 och det blev tid för lunch eller som jag sa kvällsmat. Det blev lite skinka, salami, potatissallad, paprika och ett gott franskbröd. 


Helt plötsligt så var vi framme och där stod Sandhammarens fina fyr och vi kunde se hur linsen snurrade så solen blänkte i den. 


Jag var inte helt sugen på att gå ner och blöta fötterna men Emilia gick ner och vi kunde se på henne när hon när det iskalla vattnet träffade hennes fötter


När vi kom hem gick jag ett var i trädgården och såg den första jordgubben lite konstig form på den men vi delade den på tre så att vi alla fick smaka. 


Vem klarar sig på en liten jordgubbe så jag körde bort till affären och köpte en liter som vi delade på och njöt av tillsammans med lite glass och krossad daim. 


Emilia ville ha ett par tomatplantor att ta hand om här hemma så det blev en tur till Tomatens Hus. När vi kom fram så stod Casandra från Tyskens Korv och grillade sina goda wurstar och naturligtvis så blev det en vildsvinspusta till lunch. När vi stod där och pratade så kom en gammal buss och stannade framför oss och det vällde ut folk som nog var minst lika gamla som bussen. Emilia och jag gick in och handlade tomatplantor och tomater innan allt bussfolk gick in.  


När vi kom ut igen så stannade vi och pratade med Casandra igen och stod och skrattade åt alla duktiga bilförare som parkerade på gräsmattan trotts att det var parkeringsförbudsskyltar var tionde meter men tydligen så är där många som inte fattar vad skyltarna betyder.


När vi kom hem så blev det en stunds vila i uterummet och sen var det önskemål om att jag skulle fixa middag. Jag skar upp rödlök, tomater och paprika undertiden grillen blev varm. 


Tog gjutjärnspannan och la i en klick smör och började steka grönsakerna och la på kycklinglårsfiléer som jag kryddat med Hot Honey Crunch som vi köpte hos Albert & Jag på grillgallret. 


Efter en stund så la jag på sparris som jag köpte hos Nya Lundasparris när vi körde hem från Tomatens Hus. 


När det var nästan klart så la jag på lite ost som fick smälta undertiden kycklingen blev klar.



Emilia kokte nypotatis och fixade bea som vi åt tillsammans med kycklingen och grönsaksröran.