tisdag 6 januari 2015

Grillad och rökt Julskinka

Köpte en rimmad färsk skinkapå ca tre kg, sköljde av den för att få bort lite av saltet. Satte på den på spjutet och sen på med den på grillen. Grillen hade jag laddat med en så kallad "snake". En "snake" är en ring av bricketter runt nästan hela grillen, två bricketter i vid sidan om varandra och en över. Sen la jag rökflis av Jacka Daniels typ och skivor av al. Tänder 5-6 bricketter i ena änden på "snaken". satte aluminiumform under för att samla upp eventuellt rinn från skinkan.



Satte igång snurran och lade på locket, började ryka nästan direkt och det spreds en härlig rökdoft.
Nu ska grilltemperaturen ligga mellan 110 och 120 grader.



Efter ca sex timmar lyfte jag locket för första gången bara för att jag var nyfiken, termometern i locket visade 120 grader och det doftade ljuvligt. 


Efter ungefär 11 timmar visade köttermometern 72 grader och det skinkan åkte in i folie för att vila lite, ja jag smakade en liten bit och det var fantastiskt gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar