torsdag 15 januari 2015

Julaftonsmorgon och Kalkonen snurrar

Vi pratade om att julmat är väl inte det mest roliga man kan äta så vi kom överens om att vi skulle äta kalkon och inte vara som alla andra.
Så här gjorde jag julaftonens kalkon. Jag kryddade den med citronpeppar inuti och stoppade in ett par skalade clementiner och knöt ihop öppningarna. Gned in skinnet med salt och svartpeppar och trädde på fågeln på rotisseri spjutet och satte det på grillen som var förberedd med en "snake" och en hel del körsbärsrökspån. Jag fyllde min marinadspruta med vanlig äpplejuice och sprutade in det i kalkonköttet. Klockan var halv tio och det var en härlig morgon.



Det blev en hel del rök och som vanligt så var det några grannar som gick förbi och frågade vad det skulle bli för något gott idag.


Lite udda var det att stå ute på julaftonen och grilla i kortbyxor, men det ska göras det med.


Gick ut och tittade till pippin en stund innan Kalle Anka och termometern visade ca 120 grader och röken låg fortfarande tät. Jag sprutade in lite mer juice i köttet och lade på locket igen.


När klockan visade 17.30 så var det tid att ta in kalkonen och sätta sig vid bordet och avnjuta denna läckerhet. Smakade helt underbart med saftigt kött och en fin röksmak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar