onsdag 14 januari 2015

Grönkålssoppa, tänk vad jag gått miste om...

Grönkålssoppa var bland det värsta föräldrarna kunde bjuda på när man var liten, och måste säga att jag inte ätit eller ens smakat på det sedan dess. Var och handlade en dag och såg att det låg en riktigt stor hög av färsk och fin grönkål och kunde inte låta bli att stoppa ner lite i vagnen.






Till 4 portioner använde jag

ca 600 gram färsk grönkål
1 hel gul lök
2 matskedar vetemjöl
1 liter vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
2 dl grädde
salt och vitpeppar efter smak



Så här gjorde jag.
Skölj och riv eller klipp av de gröna från stjälkarna.
Skär bladen i strimlor och lägg i en bunke.
Skala och hacka löken och stek den i smör i en stor gryta eller kastrull
Löken ska bli mjuk inte brun
Lägg i grönkålen och rör om i ett par minuter
Strö över vetemjölet och rör ut det ordentligt i kålen
lägg i buljongtärningarna och slå i vattnet, rör om tills buljongen har löst upp sig
Koka nu alltihopa under lock i minst 20 minuter
Tillsätt grädden på slutet och koka upp igen
Salta och peppra efter smak
Mixa soppan i en mixer eller använd en stavmixer så får du en slät och fin soppa.

Servera soppan med ett gott bröd och kokta ägghalvor, eller som jag gjorde stekt tärnad kycklingfile. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar