fredag 29 mars 2024

Skärtorsdag och långfredag med god mat

Skärtorsdagen bara rusade iväg och det var tid att fixa lunchen så det blev en tur bort till affären för att fixa något enkelt. Emilia ville ha en Cesarsallad och Helen vill ha något enkelt från charkdisken. 


Jag tog en skiva av tomatbrödet och la på lite av laxsalladen som jag rört ihop av det som blev över av den rökta laxen tillsammans med såsen med hjortron, pepparrot, ett par skedar stenbitsrom och finhackad rödlök. 


Senare på kvällen blev det gott igen med rostade skivor av tomatbrödet. parmaskinka, tomat och en god Burratina toppat med färsk basilika, olivolja och en god vinäger, så enkelt och så gott. 

 
Fina färger i köket. 


Planen för långfredagen var att vi skulle köra till Tomatens hus där Helen bokat två glutenfria bröd. Naturligtvis blev det en korv hos Tyskens dotter som var på plats idag. Emilia köpte en våffla från Våffelmakeriet som normalt står på Ven. Emilia valde en supergod frasig våffla med florsocker och vispgrädde. 


När vi var hemma igen så blandade jag ihop en sallad till kvällsmaten. Grönkål, apelsin, torkade tranbär, granatäpple och kallrökta mandlar som jag blandade ihop i en skål. 


Toppade allt med en rejäl skvätt olivolja och sen fick det stå så att smakerna kommer fram som de ska. 


Idag landade två fina ankbröst på Muurikkan.


De fick steka där till de hade en fin yta och höll runt 58 grader. En liten stund innan de var klara så la jag på potatis och ett par stora röda paprikor.



Ankan fick vila en stund och då la jag på en knippe färsk sparris som fick steka med. 


När allt var klart så serverade jag det tillsammans med en god rödvinssås och det blev riktigt gott trots att skinnet på ankbrösten inte blev så krispigt som jag ville att det skulle bli. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar