söndag 17 mars 2024

Det blev mat idag också

 När jag slutade på fredagen så var det tid att fylla på frysen. 


Jag hade beställt kött från Lindhults gård och fick ett samtal och frågan om jag kunde köra till macken i Gårdsstånga. Körde dit och fick en påse med godsaker. 

Köpte revben och det var rejäla ben, de vägde nästan 1,5 kg styck, kan nog bli som Fred Flinta när vi ska äta dessa. 


Efter lite drygt fem dygn i påsen i kylen så var det tid att ta fram köttbiten och skölja av den och låta den ligga framme en stund för att torka lite på utsidan. 


Naturligtvis så var jag tvungen att provsmaka och Helen kom rusande för hon ville också smaka och vi båda blev riktigt nöjda med smaken. Hoppas att jag hinner få till lite kallrökning av biten så blir det nog kanon till påskmiddagen.


En helt underbar dag med en klar blå himmel och nästan ingen vind men lite svalt. Vilken tur att SMHI har fel då de påstod att det skulle bli riktigt blåsigt.


Det blev lite grävande och flyttande av plattor och plintar inför färdigställandet av vårt utekök, mycket jobb kvar men det finns hopp att det blir invigning i sommar. 


När sista plattan är bortplockad och spaden inlagd i förrådet så var det tid att plocka fram Muurikkan för nu skulle det bli middag. Jag började att steka bacon så att den blev knaprig. 


Nu tog jag fram ett packet burgare från Lindhults gård och la dem på Muurikkan och de fick steka i baconfettet. Med så smakrikt kött så behövs bara salt och lite peppar. 


När burgarna var rosa inuti så la jag på ett par skivor ost som fick smälta på varje burgare, samtidigt så rostade jag bröden lite grann och sedan var det tid att gå in. 


Nu var det tid att bygga burgare, skivad saltgurka, bacon och det som var kvar av den picklade rödlöken som jag gjorde för ett par veckor sedan. Blev riktigt gott. Nu blir det en ny vecka med nya utmaningar och en helg att se fram emot. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar