måndag 25 mars 2024

Det blev rökt lax på grillen idag

 Fjärde dagen på ledigheten och grillen startades igen. 


Vek ihop aluminiumfolie till en "skål" där jag la laxen med skinnsidan neråt och kryddade med persilade och salt. Tände ett antal bricketter så sågade jag till ett par bitar torkat körsbärsträ för att skapa rök.


Efter runt två timmar så visade termometern 52 grader och laxen var klar, doftade fantastiskt. 


Under tiden laxen låg på grillen rörde jag ihop en röra på creme fraiche, riven pepparrot och hjortronsylt. Fick receptet av en på Facebook och har gjort det ett par gånger nu och denna gången tog jag mer pepparrot så det blev lite sting i såsen.


På tal om Faceboken så var det lite kul för ett par dagar sedan då jag skrev med en kille från Norrland som frågade om ramslök så jag skickade upp en påse med min sista torkade ramslök till honom och han blev superglad. Jag fixade ett antal ramslökar och packade dem i ett kuvert och skickade upp dem också.
Idag landade det en kartong i brevlådan och i den låg en påse med torkad sandsopp och ett recept på sås och som den skåning jag är så gillade jag när det stod "en klick" smör. Ska bli kul att prova.  


I den andra påsen låg det torkade Karl Johan svampar och ett recept på soppa. Ska bli så kul att prova då jag alltid varit en fegis vad gäller svamp, har bara plockat svamp i affären då jag inte har koll på de olika sorterna. Tänk vad kul det kan vara att att sitta med faceboken. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar