söndag 10 mars 2024

En lång vecka med gravning på längden och tvären

Emilia tog fram två laxfiléer på tisdagskvällen och lät dem töa upp i kylen och på onsdagskvällen hjälptes vi åt att grava laxen.


Tänk så enkelt det är. 2 dl. salt 2 dl. socker, lite svartpeppar och dill mer behövs inte. 


Jag la ihop laxsidorna och stoppade ner dem i vacuumpåsen och precis innan jag skulle svetsa ihop påsen så slog jag i en rejäl skvätt gin. Nu får den ligga i kylen och vändas en gång på morgonen och en gång på kvällen i 3 dagar. 


På torsdagseftermiddagen körde jag in och shoppade lite och hittade en glass som jag inte sett innan och tänkte att jag var värd det för jag skulle vara ledig på fredagen.  


Glassen var god men kan inte säga att det var överdrivet med smak av hockeypulver, men i solen så funkar det mesta. 


Fredagen flög iväg med mycket slappande och bara lugn och ro, så skönt att sitta i den värmande vårsolen och bara vara. På kvällen så bjöd jag på lite småplock, lufttorkad skinka, spickeskinka, ett par olika sorters salami och ett par goda ostbitar. Så härligt att sitta ner och ta det lugnt och bara och njuta av smakerna. 


Lördagen började med strålande solsken och jag gick ett varv hemma i trädgården och hittade ramslöken som sträckte sig i solen, ganska tidigt men det ser lovande ut. 


Det blev ett besök på Luftkastellet i Malmö för att titta på konst, mycket fin och en del som man inte riktigt fattade vad det var men det är väl vad konst går ut på. Min favoritkonstnär här är Jeanette Swärdh med många läckra Malmömotiv. 


När vi kom hem så satte jag igång med middagen, det skulle bli rostbiff på grillen. Men Helen var hungrig och det skulle ta ett antal timmar innan köttet var klart så det blev till att planera om. Jag satte igång Sous vidden på 58 grader och 6 timmar.  


Så istället för rostbiff så blev det sallad med pizza i botten för mig och Sushi för Emilia och Helen, jag orkade bara halva pizzan så resten åkte in i kylen.  


Efter maten blev det lite slappande och matkoma så gick jag ner i källaren för att slippa se och höra på melodifestivalen. Emilia kallade och sa att det var fika, det blev ett danskt wienerbröd med en god smak av rom. Sött som tusan men gott.


Tanken var att jag skulle sätta igång kallröken och röka den gravade laxen men det blåste nära på storm ute så att det blev till att planera om igen. Det blev istället gravad lax med dillstuvad potatis och det blev supergott. 


Efter maten blandade Emilia och jag salt och socker och snurrade in en nötrulle i blandningen. 

Emilia gick ut i vår kryddträdgård och hämtade in ett par kvistar timjan som hon la ner i vacuumpåsen tillsammans med ett gäng enbär. I med köttbiten och svetsade igen påsen och nu ska det ligga i kylen och snurras två gånger per dygn i fem dagar sedan är det klart, kan nog bli bra till påskmiddagen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar