lördag 6 april 2024

Påsken är slut, det blev ledighet, god mat och konst

Nu är påskledigheten slut och det blev en riktigt härlig ledighet med god mat, trevliga vänner och konstrunda på Österlen. 


Påskaftonen började bra, jag och Emilia körde upp till Helsingborg för där hade jag vunnit fyra stycken påsktallrikar med en massa gott. Det blev en perfekt lunch när vi kom hem igen. Blev lite koma så jag var tvungen att ta en liten vila på ungefär fem minuter på lilla visaren. 


På eftermiddagen skulle vi åka på konstrunda och dagens stopp blev på Ringsjö Wärdshus. Vårsolen lyste och vi gick ner till Ringsjön och tittade ut över sjön och njöt av sol och värme. Lite go fika i riktigt fina färgglada lokaler och sedan drog vi vidare till Hörby för att njuta av påskmat och trevligt sällskap. 


Söndagen började med att vi ändrade spis och mikrovågsklockan till sommartid och när frukosten var uppäten så åkte vi mot Janes Snickarbod i Klasaröd för att njuta av allt fint snickeri. 


Nästa stopp blev på kaffestugan på Alunbruket nära Brösarp. 


En macka med spickeskinka, brieost, ramslökspesto och lite grönsaker och en stor kopp te sen var vi på gång igen. 


Ett par veckor till och då är det grönt och troligen mycket folk. 


Konstigt, eller konst?


En runda ner till Haväng för att njuta av lugnet och Verkeån som sakta rinner ut i Östersjön.


Havängsdösen en ca 5500 år gammal grav, imponerande att de kunde bygga redan på den tiden. 


Lite formel 1 känsla på den slingrande vägen mot Brösarp. 


När vi kom hem var det tid att äta något, blev lite enkelt med så gott, stekt inlagd sill är en favorit.


Måndagen var tänkt som en riktig vilodag men helt plötsligt så stod jag med gräsklipparen framför mig och årets första klippning var gjord. 


På eftermiddagen så drog jag igång grillen och det blev benfri kotlett med blandade grönsaker. 


Det blev riktigt gott och fick lite känslan av sommar.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar