lördag 20 april 2024

Tiden går fort och nu är helgen här igen

Kan man säga att helgen är här igen för denna helgen har ju inte varit här innan, nej sluta tänk och skapa god mat istället.


En stressig fredag med möte och ett försök att hinna ikapp allt som jag inte hunnit med i veckan så blev det en enkel och god lunch. Fina jordgubbar som faktiskt smakade riktigt gott och ett gäng blåbär, mer behövdes inte för ryktet gick att det skulle bli biff med lök som fredagsmys. 


Började att mycket steka lök och sedan åkte lövbiffarna på stekjärnet. Blev en perfekt middag med massor med lök och köttbitar med bra yta och nästan röda inuti, pommes och en god skysås på det.  


Det blev en chilicheese wurst till lunch hos Tysken som står på Tomatens Hus hela våren och sommaren. 


När vi kom hem så bytte jag flagglina i vår flaggstång och sedan hissade jag vår vackra Skånska flagga och sedan blev det en liten stund i en solstol i solen, slumrade visst till och vaknade i skuggan och det var inte jätteskönt. 


Att förbereda är viktigt när man ska laga mat, finns tydligen ett fint namn för det. Jag delade purjolök, champinjoner, paprika och pak Choi och sedan var det bara att bära ut till Muurikkan.  


Började att steka purjo och champinjoner.


Sen la jag på paprika och lite under protest bambuskott, Helen gillar det men det är varken min eller Emilias favorit.


Emilia hittade denna chilipasta för ett tag sedan och detta är den tredje eller fjärde burken vi har öppnat. Det är en riktigt god smak inte alltför stark om man tänker på hur mycket man tar.


Det blev ungefär två teskedar som fick steka med i grönsaksblandningen. 


Det sista som landade på hällen var jätteräkorna. 


Efter ett par minuter så var allt klart och det var tid att servera. 




Emilia fixade nudlar och det blev inte för starkt med chilipastan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar