söndag 7 april 2024

Kalops och ramslök i vårsolen

Vaknade och kikade ut genom fönstret och såg sol och lite moln. Planen var att starta grillen och sedan köpa gödsel till gräsmattan och så köra och plocka lite ramslök. Men. 


Emilia skar upp högrev och jag gick ut till grillen och staplade briketterna till en "snake". När vi hällde i vin grytan så plingade det i luren och jag fick fråga om jag kunde köra och byta till sommardäck. Så vi satte igång grillen och la på locket och när klockan visade 11,30 så körde vi. 


Efter däckbytet körde Jag och Emilia ut i skogen och körde förbi vitsippor inte så många men nu är de här. När vi var vi vårt favoritställe där vi brukar plocka ramslök så lyste det ljusgrönt och en svar doft av vitlök kändes.  


När klockan visade halv fem så rullade vi in på uppfarten här hemma och jag gick ut och tittade i grytan. Det såg bra ut och doftade helt underbart. Jag gick in och skalade potatis och satte dem på spisen. Sen gick jag ut och stängde ventilerna i grillen och bar in grytan. 


När potatisen var klar så tog vi fram och pressade potatisarna och så tog jag fram en sked och rörde ett par var i kalopsen och köttet bara föll isär.


Det är inte ofta jag gör pressad potatis men det passade perfekt till köttet och rödbetor.


Blev lite trött när vi ätit och så jag la upp ramslöken på en handduk så får den ligga och torka så får vi se vad som händer imorgon. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar