söndag 3 december 2023

Första advent så då är det julmarknad eller inte

Första advent närmar sig och det är snö och kallt ute. Det skulle bli pepparkakshustävlingsfest och julmarknad.


Det blev hamburgare från Lindhults gård på torsdagskvällen. Med stekt rödkål i botten och en god grönmögelost och saltgurka på toppen blev det supergott. 


Det blev en annorlunda pepparkakshustävling med supergod mat och massor av skratt, plötsligt så var klockan ett och inte ett enda pepparkakshus var byggt. Det bara blev så denna gången, alla hamnade i en rejäl matkoma och vi bara satt och pratade och hade kul. 


Vaknade vid halv tio på lördagsmorgonen och fixade frukost. Sedan körde vi mot Sölvesborg för att gå på julmarknad, där brukar vara mysigt med en hel del fina grejor att titta och smaka på och inte för mycket folk. Men denna gången var det annorlunda, när vi kom dit så var det helt otroligt mycket folk och jag frågade den som stod längst fram i kön för att betala inträdet hur länge de väntat och fick svaret ca 50 minuter. Helen var lite tveksam och ville gå in men när vi såg att det var lika lång kö på insidan för att gå in och titta på marknaden så vände vi alla och gick tillbaka till bilen.  


Vi hamnade på en asiatisk restaurang där jag köpte en pokebowl med kyckling, helt ok som det mesta är när man är hungrig.  


Söndagen började lite lugnt med snöskottning och planering av dagens grillning. Skämdes faktiskt lite när jag kom ut och tittade på grillen som var täkt av snö, det var ju flera dagar sedan jag grillat senast.


Med sällskap av både tomten och snögubben så blev det fläskfilé på grillen. Denna gången med ett blackfridayfynd på huvudet.


En grym pannlampa som lyste upp mer än rejält när jag stod vid grillen. 


Undertiden köttet låg på grillen och potatishalvorna var i airfryern så blandade jag och Emilia ihop en god sallad med grönkål, rödkål, rödlök, rostade mandlar och torkade tranbär. Hällde över rejält med olivolja och en skvätt vinäger och blandade ihop allt.  


Efter runt 45 minuter på grillen var fläskfilén som jag rubbat med Motörheadkrydda. 


Emilia rörde ihop en god rödvinssås och för att få en lite rundare smak på såsen fick en handfull russin koka med en stund innan det blev dags för att servera. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar