lördag 23 december 2023

Nu är nog alla förberedelser för att kunna fira jul klara, eller?

Jag missade att ta fram något att ha till kvällsmat på torsdagsmorgonen så det fick bli lite shopping på väg hem från jobb och naturligtvis var det massor med folk som gick runt med sina fullproppade vagnar. Jag behövde lite majonnäs, dill, HP sås och ett bröd för jag hade bestämt mig för att vi skulle prova najadlaxen.. 


Jag blandade ihop tre delar majonnäs, två delar HP sås, en del grov egenmald senap, lite strösocker och toppade allt med finhackad dill och rör ihop allt, det är klart när sockret har löst upp sig. 
Kokte några ägg och rostade ett par skivor bröd och sedan var det bara att lägga på ett par rejäla skivor av laxen och klicka på sås. 


Slutade vi tre på fredagen och jag hade tagit fram ett par skivor av kalvschnitzel som jag panerade i ägg och panko. Stekte köttet på stekjärnet då det blåste lite för mycket för att dra igång grillen. 


Serverade med kokt potatis och en gräddsås gjord på det som blev kvar på stekjärnet när schnitzlarna var klara. Vi funderade på vad vi saknade när vi satt och åt, gurka eller kanske lingonsylt? Hur som helst så var det riktigt gott som det blev.  


Första amaryllisen i full blom är nog en av de finaste blommorna jag vet eller så är det bara för att inget annat blommar.  


Granen står så grö?? och grann i stugan, funkar med en vit också. 


Lillejulafton och ett minne dök upp i facebokflödet där jag gjort dansk fläskestek och jag visade Emilia det och hon frågade direkt om vi inte kunde ha det till middag idag, och klart att vi skulle kunna fixa det. Ett par kamben fick ligga och njuta i värmen på grillen samtidigt. 


Kan bara säga att det knastrade bra när jag tuggade på svålen. 

Om man skippar potatisen så kan man ta en eller två bitar extra kött. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar