måndag 1 januari 2024

Julledighet med mycket gott

 Plötsligt så var det julafton och Kalle Anka var slut.


Då blev det gott med sill, musslor och den egengjorda najadlaxen.


Brunkål, Tyskens prinskorvar och den egenrökta julskinkan. Behöver inte vara så mycket bara det är gott. 


Juldagens middag blev köttbullar, champinjoner, potatisgratäng och allting toppat med rårörda lingon och ättiksgurka.


Innan jag la ut det gravade köttet så var jag tvungen att smaka och så gott det var.


Det var nästan helt vindstilla så det var en rejäl dimma över hela trädgården.  


Det gravade köttet la jag ut det i kallröken tillsammans med mandlar och torkade fikon. Hade aldrig provat att röka fikan så det var ett experiment och det blev riktigt bra. 


Det blev ett besök på leksaksmuseet i Eslöv, så mycket grejor och det var väl värt ett besök. Hittade en massa leksaker som jag hade när jag var liten. 


Efter leksaksmuseet så åkte vi hem och gjorde tacos på kyckling och istället för bröd använde vi romansallad. 


Helen gick på bio tillsammans med några av våra vänner och när de kom hem så bjöd Emilia och jag på lite våfflor med sylt och grädde. Det blev ett par våfflor över. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar