tisdag 2 januari 2024

Nyårsafton och avslutning på grillsäsongen

Nyårsafton och det blev sen frukost. 


Efter frukost gick jag ner i källaren till min Billtongbox, där har nu kanelfläsket hängt och torkat i knappt två veckor. Smakade och doftade underbart. Nu är det vakumpackat och ligger i frysen. 


Jag och Emilia åkte för att handla lite dricka inför kvällen och så blev det en liten runda ner till Vikhög för att få lite frisk luft. När vi kom hem igen så knallade Helen runt och var lite nervös för jag inte hade satt igång grillen och vi skulle få besök klockan 16. Jag sa att det var lugnt men hon trodde inte riktigt på mig. Det blev en triangelstek från Lindhults gård och en bit hängmörad ryggbiff. när de legat på grillen en stund så la jag på revben utan ben från Secreto Iberico Belotta gris en gris som lever på ekollon i Spanien. Benen var utskurna så det var bara köttet som var kvar som jag saltat med ganska mycket salt.  


Jag bar in den sista tallriken klockan 16.03 och Helen sa att jag klarade det.
Till förrätt bjöd jag på Tunna skivor av det kallrökta gravade köttet, mozzarella kulor, chips gjorda av riven lagrad prästost och Västerbottenost som fått smälta ihop stekjärnet och Emilias favorit honungsmelon i parmaskinka. 


Under tiden vi njöt av förrätten så vilade köttet. Jag skar upp dt i skivor och sa till gästerna att de skulle skära bort fettkappan på triangelsteken för jag ville ha den kvar när jag grillade köttbiten, nu i efterhand så skulle jag kanske själv skurit bort det innan jag lade upp på fatet. 


Det blev ett gäng grillade champinjoner som fick gå med på grillen, revbenen blev riktigt bra. 


Allt det goda köttet serverades med pommes från airfryern och en sallad med grönkål, rödkål, rödlök, torkade tranbär och en handfull av de kallrökta mandlarna. 

Efter maten blev det lite brädspel och en god svalkande alkoholfri GT, 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar