söndag 21 januari 2024

Sallad, fastlagsbulle och ärtsoppa som fick avsluta helgen

 En vecka började med mycket snö och slutade med tö. 


Efter en dag på jobb var det riktigt gott att njuta av en skiva nybakat italienskt lantbröd, lufttorkad skinka, lite smaklösa tomater, mozzarella, paprika, gurka och rödbetsgrodar toppat med olivolja och rödvinsvinäger. 

Lördagens middag blev tacos. Hörde att om man översätter tacos så blir det mycket disk. Blev i alla fall gott.


Årets fösta fastlagsbulle. Det blev nog fel när jag tog den för det saknades mandelmassa i den, någon hade fyll den med vaniljkräm. Lite besviken men det funkade. 


Blev lite slöande på söndagen och Helen skulle på konsert inne i Malmö det gjorde att Emilia och jag skapade lite ute i köket. Jag hade lagt gula ärtor i blöt på lördagen och nu skulle det bli ärtsoppa. Tände grillen och började med att koka en rejäl bit rimmad fläsklägg. När köttet var klart så hällde jag i ärtorna i grytan tillsammans med färskplockad timjan som tittade fram ur snön. 


Efter en stund på grillen så börjad det att puttra i grytan och så var det tid att gå in och laga söndagsmiddagen. 


Stekte en fin fläskfilé tillsammans med purjolök, paprika och champinjoner. När Helen var hemma igen serverade jag det med en fluffig potatismos.  


Undertiden vi njöt av middagen så puttrade det vidare ute på grillen. 

Efter ett par timmar på grillen var ärtsoppan klar och jag var tvungen att provsmaka en sked och kan bara säga att det blev riktigt god med en trevlig röksmak. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar