lördag 27 januari 2024

Ny helg och gillen fick jobba

 Sista helgen i januari, tiden bara flyger iväg. 


Det blev en tallrik av den goda ärtsoppan och en rejäl klick av den hemmarullade senapen till torsdagslunchen på jobb.


Blev bjuden på köpesmörgåstårta på kvällen, ingen höjdare då den smakade för mycket majonnäs. 


Fredagskvällen blev en höjdare med kokt potatis, pannbiff och lök både röd, gul och purjo.


Nu var det tid att fixa till lördagsmaten och Emilia började med att skära upp rostbiff och lägga i en marinad med lite blandade kryddor och Coca Cola, vi ska tydligen ha gryta imorgon. 


Jag gick ut och satte igång grillen och la på den sista biten rumpstek från Lindhults gård, får nog beställa nya. Snittade fettkappan och tog på ganska mycket salt. La den sedan på grillen och brände på så att det blev lite fin yta sen flyttade jag över den på indirekt värme och så var det bara att vänta på att termometern ska visa 58 grader.  


Emilia ville ha rotselleripuré så vi skalade en stor rot och skar upp den i mindre bitar och kokte dem i saltat vatten så att de blev mjuka. sedan hällde jag av vattnet och mixade bitarna med handmixern och blandade i en liten skvätt grädde och salt och vitpeppar. 


Köttbiten var klar och ska nu ligga och vila en stund innan jag skär upp den.  

Efter att ha skurit upp köttet så upptäckte jag att jag skurit det på fel håll, sånt som händer och tack och lov så var köttet riktigt mört så det fungerade ändå. Serverade med potatisklyftor från airfryern, rotsellerikräm och tsatsiki, blev nästan lite sommarsmak.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar