torsdag 14 december 2023

Ett julbord att glömma och många korvar

Andra advent har nu passerat och en ny vecka är på gång. Blir en vecka med grill och rökförberedelser. 


Var på julbord med jobb på onsdagen och det var en klar besvikelse, smakade ganska bra men så otroligt dålig presentation av maten. Laxen var skivad och hoprafsad i en hög så det blev bara en massa slamsor när det skulle läggas på tallriken, julskinkan kom vi fram till att den var nog upphackad med en yxa. Några bitar var ett par centimeter tjocka och andra kunde man se igenom så tunna de var, vissa bitar var stora som en femkrona och andra som en hundralapp och all upplagt i en hög.   


Fredagens lunch bestod av färska hallon och blåbär gott när man inte var jättehungrig.


Hittade två blåbär med tomteluva.


Upp tidigt på lördagen då jag lovat att jag skulle grilla till ett gäng kompisar som var ute i skogen och jagade. inga kul vägar att köra på vissa bitar var som att köra på en tvättbräda och andra slaskiga och hala.


Väl på plats brann det mysigt och värmen smälte bort snön.


Det blev ett gäng blandade viltkorvar med olika smaksättningar, ett par av dem sprack i värmen vilket bevisar att jag fortfarande inte är helt kompis med gasolgrillar.  


Söndagen inleddes med ett besök på en vikingamarknad, trevligt med en marknad där det mesta hade med vikingar att göra och inte en massa virkade grytlappar.


När eftermiddagen närmade sig var det tid att börja med söndagsmiddagen, det skulle bli grillad fläskfilé men det regnade ute och jag kände inte för att starta grillen. Emilia ville ha rotsellerikräm så hon började med att skala och sedan skar upp sellerin i kuber på ca 2x2 cm. De skulle koka i saltat vatten till de var mjuka. Undertiden sköljde jag av brysselkål, ha kvar dem i nätet så är det mycket enklare att skölja dem.  


När rotsellerin var klar tog vi upp den ur grytan och la ner brysselkålen i samma vatten, tänkte spara lite energi och vatten undertiden stekte jag lök som skulle blandas med i brysselkålen. Emilia tog fram handmixern och mixade till en slät pure sen blandade hon i en rejäl skvätt vispgrädde och kokte upp allt. Skivade upp och stekte filén. Rev ner en stor bit västerbottenost och blandade ner det med kålen och löken så att den fick smälta. 


När köttet var klart så tog vi resten av grädden och kokte upp tillsammans med en portvin som fick koka samman och så la jag ner köttet i såsen. 

Serverade allt tillsmannas med potatis halvor som jag kört i airfryern, smakade riktigt bra. Nu är det tid att ta fram lax som jag ska grava och kallröka nästa helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar