lördag 16 december 2023

Nu är det mycket

Det blev måndag och när jag kom hem från jobb började jag att blanda salt, socker, vitpeppar och dill så att jag kunde grava min lax. 


Det blev två rejäla bitar på nästan två kilo styck. Men vad gör det lax är ju gott och någon har till och med sagt att det är nyttigt.


Jag la ihop sidorna och stack ner den i en vacuumpåse och smälte ihop den så att den blev tät. Ner i kylen med den och så ska den vändas två gånger per dygn i ett par dagar.  


Emilia var med och hon började att göra glögg, rött vin som hon värmde till ca 50 grader och sen hällde hon i konjak, portvin och en hel del olika kryddor. 


Jag hittade en burk med Stjärnklart som är typ glöggkryddor från Alltgott. Jag gjorde en med rödvin, portvin och en skvätt rom i och en med bara äppeljuice som får vara det alkoholfria alternativet.  


Hittade ett kul recept på seg kola gjord på skumtomtar och vit choklad. Började att smälta tomtarna och det var riktigt kladdig. 


Tomteröran skulle blandas med smält vit choklad. 


Hällde ut röran på ett bakplåtspapper och stoppade in det i kylen så att det får stelna. 

Skar upp kolorna i bitar och rullade dem i en plastpåse med florsocker för att de inte skulle vara så kladdiga. Blev helt ok men kommer nog inte att göra det fler gånger. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar