lördag 23 september 2023

Höstmarknad, förkylning och kalops

För första gången på många år så hade jag dragit på mig en förkylning, lite hosta och snuva. Kan inte säga att det var så illa som en riktigt man cold men nästan. På fredagsmorgonen vaknade jag av att Helen hostade och snörvlade och nu var det hennes tur att vara dålig.


Jag och Helen var bjudna på kräftskiva med härliga vänner på lördagen men med Helens snuva så blev det till att avboka.
Det fick bli en tur in på affären för att hitta något till middag både på fredagen och lördagen.
Det blev en enkel grillning på fredagskvällen med en bit rostas och några potatisbullar. Helen ville ha soppa men när hon såg att Emilia och Jag skulle grilla så ville hon också ha. 


Emilia och jag hade planerat att grilla kalops på lördagsmorgonen som vi skulle ha som söndagsmiddag. Men det regnade en hel del kom ca 50 mm på två timmar. 


Jag SKA grilla så en bra parasoll löste problemet. Jag han precis fylla på grillen och tända den innan det började regna igen. 


Lite blandade pepparsorter, salt och lagerblad tänkte jag kryddakalopsen. 


Jag skar upp högreven i lagom bitar och la dem i grytan och slog på en flaska Coca Cola och lät den ligga i kylen över natten. 


Det blev en liten lucka i regnet och solen kom fram då gick det undan med att få på grytan på grillen. Emilia och jag satte oss sedan i bilen och körde in till Lund där det var tid för årets skördemarknad. 


När vi klev ur bilen vid Statsparken så öste regnet ner igen. 





Vi gick runt och tittade på vad som erbjöds och som vanligt så var det honung i nästan på vart tredje stånd. 


Det enda ståndet som hade flaggor var tomatens hus så det det gick inte att missa dem. När vi gick runt där så kom jag på att det skulle vara riktigt gott med rotsellerikräm tillsammans med en fin rumpstek till lördagsmiddag. Vi hittade ingen rotselleri på marknaden så det fick bli en runda bort till affären och på väg dit hör vi på radion om att han som pratade mellan låtarna hade ätit en fisksoppa till middag och både jag och Emilia tittade på varandra och sa att det lät gott. Vi köpte lite fisk, purjolök och fänkål som fick bli ingredienserna till vår soppa.


Vi skivade upp purjolöken och fänkålen i tunna skivor och stekte dem i lite olivolja och sedan slog jag på en flaska vitt vin och det fick koka in en stund.  


Emilia hittade en påse saffran i kryddhyllan, vi öppnade den försiktigt för det stod att den var stött. Den åkte ner i grytan tillsammans med lite grädde och fick koka upp. 


Emilia hade delat lax, torsk och crabbsticks, ja jag vet hur dessa tillverkas men tycker faktiskt att de är goda. När fisken var klar så la vi in ett gäng handskalade räkor som fick puttra med ett par sekunder.

Allt serverades med en god aioli och en skiva gott bröd med en lagrad ost på. 

Fortsättningen på kalopsen som fortfarande står på grillen när klockan nu visar 23.55, mer om detta kommer i ett nytt inlägg imorgon. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar