söndag 24 september 2023

Idag blev det kalops och vitlök

 Söndagsmorgonen inleddes med en host och snörvelkonsert från Helen, här snackar vi förkylning. Efter frukosten så körde Jag och Emilia till Malmö för att köpa mer grillkol och bricketter det blev runt 30kg. 


Nästa stopp blev Tirups Örtagård där jag skulle köpa vitlök för att prova odla. Både Emilia och jag sa nästan samtidigt att nu blir Helen avundsjuk när vi åkt till ett av hennes favoritställen där hon kan handla växter utan henne.  


Som vanligt ska det inte vara enkelt, där 6 olika sorters vitlökar och vilken ska vi välja.


Inte illa det fanns en bruksanvisning på hur man ska göra, det finns hopp att till och med jag ska klara det. 


När vi var hemma igen så var det tid för lite lunch. Det blev en god mozzarella, gula tomater, rökt flingsalt, olivolja och en underbar vinäger, så enkelt och så gott. Sen drog vi ut i trädgården för att klippa till häcken som såg väldigt vildvuxen ut.


När vi var klara så tittade jag på klockan och den hade passerat 17 så det var hög tid att sätta igång med söndagsmiddagen. 


Jag slog i en skvätt grädde för att få till såsen i kalopsen och så fick den puttra under tiden jag skalade och kokte potatis.  


Kalops är en av Emilias favoriträtter och det blev godkänt denna gången också. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar