söndag 10 september 2023

Shortribbs klockan fyra på morgonen

Söndag idag och det skulle bli en lång dag idag. 


Jag hade rubbat shortribsen från Lindhults gård på lördagskvällen och lagt ut en snake med två bricketter i botten och en ovanför och en hel del ekchunks, se förra inlägget. 


Efter att ha läst på många sidor och inlägg på hur lång tid det skulle ta, det var allt från 4-5 timmar till 10-12 timmar. Jag chansade på att det skulle ta 10 timmar. Vi skulle ha besök av trevliga vänner som jag skulle bjuda på söndagsmiddag efter att Helen och kompisarna varit och köpt växter hos en växtgrossist som har utförsäljning till privatpersoner och vi skulle vara där klockan 14.    


Klockan ringde 4 på söndagsmorgonen och jag klev ut i mörkret, det var helt tyst ute och faktiskt ganska varmt. Tände snaken i ena änden och la på köttet på gallret. 


Röken började direkt och jag på locket och började fundera på om jag skulle ringa räddningstjänsten och berätta att det inte brinner, om det skulle vara någon granne sov med öppet fönster och plötsligt känner röklukt. Men jag chansar och går in till min kudde igen.


Jag vaknade igen runt halv nio och tittade på termometern i telefonappen och den visade att köttet höll ca 35 grader och att gallervärmen legat exakt på 112 grader hela morgonen. Var lite nervös och började räkna igen men kom på att det spelar ingen roll hur mycket jag räknar. 


Efter ytterligare ett par timmar där jag varit ute och lyft locket och sprejat en blandning av äppelcidervinäger och äppeljuice en gång i halvtimmen så visade termometern 70 grader och det var tid att rulla in köttet i folie och fortsätta grilla.


När klockan var 13.40 så tittade jag lite svettigt på termometern och YESSS det var klart. Tog bort köttet och lindade in det i en handduk och la ner det i en kylväska för att det skulle få vila. Emilia skar rutor i en rund brieost och hällde över lite flytande honung, hon la allt i en folieform och sedan på grillen. Jag stängde ventiler både i botten och på locket för att temperaturen inte skulle vara för hög.


Medan jag väntat på att köttet skulle bli klart så blandade jag ihop en Cowboykaviar som jag gjort ett par gånger tidigare. Det är svarta bönor, vita bönor, rödlök, majs, tomater, persilja, olivolja, rödvinsvinäger, salt peppar och lite färsk chili. Så enkelt och så gott.


Mycket grönt är det. 


Jag hittade ett par stolar som ägarna ställt ut, jag tänkte att det är säkert till mig som följer med utan något intresse för grönt mer än att jag håller i plånboken.


Tillbaka efter shoppingen så la jag på ett packet vildsvinskorv från Tysken i Bjuv och lite majs. 


På med hatten och fullt öppna spjäll så korven blir klar. 


Undertiden lossade jag benen från köttbitarna och skivade köttet i lagom bitar.


Att sitta ute och äta den 10 september är riktigt härligt. 


Ännu en gång levererar Lindhults gård och Tysken riktigt bra kött och korv.


 Så gott det blev och riktigt trevligt, inte mycket över för att lägga i matlådorna till måndagens lunch på jobb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar