söndag 10 september 2023

Nu är det helg igen och röken ligger tät.

När klockan slog 15 så stängde jag ner datorn på jobb och körde hemåt. Jag passade på att handla lite på vägen hem. Blev rostbiff, rödbetsgrodar, blomkål, sallad och paprika. När jag kom hem så plockade jag några tomater från Emilias odling, där finns massor. 

 

Skar upp allt och lade det på tallriken och toppade det med LA Organics goda olivolja och vinäger, sen var det bara att njuta.


När maten var avnjuten så körde jag upp till Ljungbyhed för att titta på Skånes Truck Show. 


Med över 1100 lastbilar så hittade jag en det stod mitt namn på, lite kul faktiskt. 


Lördag morgon och det var tid att ladda röken med benfri kotlett, fläsk och oxrulle, dessa har jag rimmat i en 7,5% saltlag i en vecka. 


Med strålande solsken och termometern i Emilias fönster visade 36 grader så kände jag att ett bad skulle vara fint.


Massor med fina humlekottar, någon som vet vad man kan göra eller vill ha dem?  


Vårt fina fikabord som blivit en klätterställning för humlen. 


Efter runt 6 timmar var rullen klar och vakumpackad och nu får den vila i kylen för att jag senare ska skiva den i tunna skivor och ha på mackan. 


De andra bitarna får hänga ett par timar till. 


När kotletten var klar skivade jag upp den och serverade den tillsammans med en god potatissallad. 


Efter runt 8 timmar så visade termometern 78 grader och fläsket var klart. 

Såg och smakade riktigt bra. 

Efter att ha sett en film så knallade jag upp i köket och blandade till en rubb till shortribsen som ska bli middag imorgon. Jag tog en matsked av salt, svartpeppar, paprika, vitlökspulver, oregano, persilja, lökpulver, senapspulver, chiliflakes och spiskummin och blandade ihop allt. 


Jag gned in rubben på köttet och la in det i kylen igen. 


Jag gick ut och förberede en snake med ekchunks för att få till en rejäl röksmak. Nu är det tid att lägga sig och sätta klockan på 04.00 och stiga upp och gå ut och sätta igång grillen. Mer om detta kommer imorgon. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar