söndag 17 september 2023

Fest, kultur och god mat

Det blev fest på fredagskvällen och det lockades med kåldolmar.

 

Jag tycker att det är kul med lite udda grejor när man ska på fest så jag tog lite som jag rökt, torkat, och syltat. Det blev en bit rökt gouda ost, en bit rökt hushållsost som jag lagrat sedan 2019 i källaren, några olika korvar, torkat vildsvinskött, syltade tomater, rökt flingsalt, en god olivolja och lite annat gott.


Det lockades med kåldolmar på en fest hos några av våra kompisar, det är en av mina favoriträtter. Som vanligt så blir man mätt alldeles för fort när det är god mat. 
Vi var hemma lite över tre på natten och trots att jag inte drack någon alkohol så var jag helt off hela lördagen, jag börjar nog bli gammal.  


Efter att ha slöat och slappat hela lördagen så var det tid att starta grillen igen. 


Det blev flankstek och två fina bitar ryggbiff med kappa. Normalt så använder jag bara salt när jag grillar men det fanns kvar av rubben som jag använde till shortribsen så jag tog det till köttbitarna. Jag skar upp en lök som en blomma och delade en paprika som fick gå med på grillen. 


Serverades med pommes och köpebea. Löken skulle behöva vara på grillen en stund till då den nästan var rå i mitten.  


När maten var uppäten och jag vilat en stund till så åkte vi in till Lund där det var den årliga Kulturnatten. Var tvungen att ta en bild på den fina Domkyrkan med de två nyrenoverade torntaken. 


Det var mycket folk och inte någon kultur som föll mig i smaken denna gången.


Efter att ha gått nästan 6 km inne i Lund och letat kultur åkte vi hem igen och tv:n trycktes igång och där var kultur på riktigt, Herr Larsson kan inte reglementet...... 
Det var repmånad som tillsammans med Sällskapsresan är enligt mig de bästa filmerna som gjorts.  


Emilia tog fram fisk till söndagsmiddag och då började vi prata om tonfiskarna som hoppar i Öresund utanför Helsingborg. Vi hamnade på stranden i Norra hamnen i Helsingborg och tittade ut över havet men såg inga fiskar. 


Helsingborgs Glassfabrik hade en gammal amerikansk skolbuss där som de sålde glass från, och helt plötsligt så lockade glassen mer än tonfiskarna.  


På vägen hem passerade vi Tomatens hus där vi köpte en god korv av Tysken och ett gäng goda tomater. 


När vi var hemma igen så var det tid att starta röken så att vi kunde röka fyra riktigt fina Skreitorskfiléer som jag kryddade med citronpeppar, salt och torkad persilja.


Med röken på runt 60 grader tog det en stund att få upp torsken i ca 48 grader, jag kunde vila en stund i solstolen. 


Serverades med en god potatismos och en citron och dillsås. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar