måndag 29 maj 2023

Söndag och pytt

Efter lite pyssel hemma så blev det en runda till Tomatens hus och som vanligt så stod Matthias och sålde sina goda korvar.


Som tur var så var klockan lunch och det firade jag en korv medan Emilia och Helen gick in och köpte några blommor och tomater. Sen var det tid att köra hem och fortsätta hemma, Emilia och jag började vertikalskära gräsmattan. Det blev en hel del mossa som skulle krattas upp. 


Nu var det tid för söndagsmiddag. Började att skära upp ett gäng potatisar till fyrkanter och la på dem på Muurikkan. 


När potatisen började bli klar så la jag på en majskolv och lite fin sparris. 


Tänk att det funkar med grillens lock istället för att betala flera tusenlappar för ett Muurikkalock. 





Nu var det tid att lägga på köttet som var kvar från fredagen och lördagens middag, Fläskfilé och flankstek funkade. 


När allt var klart så slog jag på matlagningsgrädde och rörde runt och blev varmt. 


Sen var det bara att servera och njuta. Det blev ett par matlådor till veckans luncher också.


Att diska har aldrig varit min favoritsysselsättning men att bara slå på en liter vatten och koka upp och dra runt med diskborsten. 


På med en skvätt olja och sen hänga in hällen och sen var det klart och nu kunde jag äntligen få vila lite. Skönt att helgen är slut och en ny vecka är på gång så att jag kan vila upp mig så jag orkar med nästa helg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar