fredag 26 maj 2023

Flankstek och sparris på Muurikkan

Fredagsmys på hällen Flankstek, baconlindad sparris och färskpotatis.


Saltade flanksteken och började steka den i smör och olivolja. 


När jag körde och hämtade Helen så stannade jag till vid Lundasparris lilla bod och köpte tre knippen av den färskplockade sparrisen. Lindade in sparrisen i bacon som jag kallrökt själv.


Under tiden som jag stekte köttet så kokte Emilia potatisen och när den var nästan klar så kom hon ut med kastrullen och hällde ut potatisen så att den fick steka med. Jag tog upp köttet och lät det ligga och vila i ett par minuter. 


Jag tog smashburgarjärnet och tryckte sönder potatisarna och lät dem steka en liten stund till. 


När köttet vilat klart skar jag upp det i lagom skivor och tog in Muurikkan och så var det tid att äta. 


 På med nyriven svartpeppar och en rejäl klick av tzatzikin och sen var det bara att njuta.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar