lördag 27 maj 2023

Lime och Fläskfilé hur går det?

Fick för ett par dagar sedan tips om Brazilian lemonade, lät gott och då måste jag ju prova. 


Sköljde av tre lime som jag skar av topp och botten och delade limen i mindre delar med skalet på och la ner dem i mixern.


Hällde i 1,5 deciliter socker, 1 liter kallt vatten och ca 5 skedar sötad kondenserad mjölk i mixern och körde den i ca 15 sekunder, kan bli lite beskt om man kör det för länge. 


Alltihop silades och sen var det klart. 


Ett glas med mycket is och sen hällde jag över drickan.  





Smakade riktigt bra, nu var det tid att gå ut och grilla. 


En rejäl fläskfilé på lite över 1,5kg fick först lite färg direkt över glöden och sedan flyttade jag den till indirekt värme där den fick gå till den höll ca 66 grader.  


Gott att njuta av under tiden grillen var igång. 


Spetskål, majskolvar och färsk Lundasparris hamnade också på gallret. 


När spetskålen var nästan svart på snittsidan så vände jag på den och la på en rejäl klick habanerorsmör som fick smälta och rinna ner i kålen. 








 Blev gott med tzatziki, tomater och fetaostfylda lite starka paprikor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar