måndag 1 maj 2023

1 maj då grillas det.

Idag startade jag grillen runt klockan 10, planen var att det skulle bli revben till kvällsmat. 


Jag la ut bricketter i en "snake" för att kunna ha grillen igång på ca 100 grader i runt 7 timmar, det blir nästan ett helt varv. Två bricketter i botten och en ovanpå och ett par bitar körsbärsträ för att få till en god röksmak


Det blev en bit revben St Louis cut på nästan 2,5 kg, på med en god rubb och sedan fick den ligga i på gallret i 4 timmar. jag hade en sprayflaska med en blandning av äppelcidervinäger och en äppelglögg som jag sprutade över köttet lite då och då. När fyra timmar gått så la jag hela biten i aluminiumfolie och hällde på resten av glöggen och vinägern ca 1,5 dl och stängde ihop folien till ett packet.  


Efter ca 2 timmar tog jag ut köttet ur folien och kletade på en glace som jag gjort på blandade kryddor äppelmos och lite honung. Ökade på värmen med lite extra grillkol och köttet fick ligga i grillen i ca 1 timme till, sen tog jag av köttet från grillen och lät det vila inslaget i folie igen. 


Medan revbenen vilade så strimlade jag potatisar med hjälp av min gamla Slicer nicer daiser som jag köpt på Tv-shopp för många år sedan. Jag skivade champinjoner och purjolök i tunna skivor och stekte allt på min Muurikka.  


Planen var att jag skulle göra burgare till frugan för hon gillar inte revben men jag tog ut ryggbiff istället för högrev och det var ju lite synd att mala det till burgare. Så det fick bli lite tunnare skivor som jag stekte med lite av kryddblandningen jag använt till revbenen.


Det blev kanongott och när jag skakade revbenen så föll köttet av och så gott det blev. Som tur var så kom ett par kompisar och hälsade på och de såg nöjda ut när vi ätit en god middag tillsammans. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar