söndag 6 augusti 2023

En regnig dag på semestern

 Denna skylten passerade jag igår, tyckte den var kul.

Idag regnar och blåser det ganska mycket. Det blev ett besök på Tomatens Hus för inköp av tomater och glutenfritt bröd till Helen som kommer hem från en vecka i Sundsvall imorgon. Det blev naturligtvis en god korv hos Tysken också.

Det blev en kartong tomater denna gången också.


Planen var att göra inlagda tomater och jag började med att skära ett kryss i alla tomaterna och la sedan ner dem i kokande vatten i ca två minuter så att skalet började lossna. 


Förra gången så skalade jag tomaterna och det tänkte jag inte göra denna gången så de fick ligga i durkslaget och svalna undertiden jag kokte upp lagen. 


Jag skivade upp rödlök och fänkål i tunna skivor som jag tänkte lägga ner i lagen tillsammans med tomaterna.


Jag passade också på att skala ett antal vitlöksklyftor. 


Jag varvade tomaterna, löken, vitlöken och fänkålen i stora glasburkar. 


När tomaterna och lagen svalnat lite så hällde jag över den i burkarna tillsammans med timjan och oregano.  


På med locket och in i kylen så får det stå där så att smakerna sätter sig. 


Det regnade rejält så grillen fick vila idag så stekjärnet fick jobba. 


Det fungerade och flanksteken serverades med en god champinjonsås, stekta paprikor och hela potatisar som jag körde i airfryern. Potatisen blev inte så bra då skalet blev ganska segt. 


En liten bild från lördagen utflykt. 
Vem är det mest synd om i skogen?

Myrstackarna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar