måndag 21 augusti 2023

Flyguppvisning, fest och grillat

Slutet på näst sista semesterveckan var en riktigt höjdarhelg. 


Fredagen var bokad och jag skulle köra till Roskilde för att titta på flyguppvisning, så på väg dit stannade jag och köpte middag på Bilka. De har riktigt goda smörebröd vilket blev perfekt  att avnjuta stående bakom bilen med kylväskan som bord. 


På fredagen brukar de ha en flyguppvisning som inleds när solen är på väg ner. Flygplanen och helikoptrarna är fullproppade med ljusfacklor och fyrverkerier för att skapa riktigt läcker upplevelse för publiken. Det började med ett F16 plan som flög med efterbrännkammaren på under hela uppvisningen, gick nog en del bränsle. 


När solen var nästan nere så hamnade en helikopter precis på rätt ställe.  





På lördagen var vi bjudna på fest och jag och Emilia var och köpte kryddor och gjorde vår egen kryddväxt. 


Alltid kul att skapa och göra något annorlunda när man ska på fest. 


Lördagens lunch bestod av en surdegsbulle med lufttorkad skinka, mozzarella, egenodlade tomater toppat med god olja och vinäger. 


Så enkelt och så gott. 


Blev lite sovmorgon på söndagen och till frukost blev det äggröra och lite egenrökt bacon. På eftermiddagen startade jag grillen och la på en rumpstek från Lindhults gård.


Skar ett rutnät i fettkappan på köttbiten och saltade, sen åkte den på grillen och fick en fin yta runt om direkt över glöden och sedan flyttade jag bort den och grillade indirekt till termometern visade 56 grader. 


Röken låg tät över uteplatsen och det doftade riktigt gott.





Blev lite blandade tillbehör som jag hittade i kylen.






Allt av njöts med pommes och egengjort ramslökssmör. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar