söndag 13 augusti 2023

Rakt ut på landet för att kunna ladda grillen med gott kött

För ett par veckor sedan var jag på en fest och där började jag prata grill och mat och fick då reda på att mina bordsgrannar jobbar på en gård och att de säljer kött från djur som får växa upp i detta vackra landskap. 





Här nere i sluttningen ligger Lindhults gård.


Idag var jag och hämtade beställningen på ett par fina bitar för att grilla, ville inte köpa en hel låda för frysarna är fulla här hemma men lite gott att grilla till helgen blev det. En triangelstek, en rumpstek och en rejäl bit shortribbs. Ska bli kul att grilla ribbsen då jag inte gjort det tidigare. 


Med köttet väl nerstoppat i kylväskan körde Emilia och jag ner till Smygehuk i stormen Hans, det gick rejäla vågor som slog över utsiktsplattformen. 


Efter att ha gått en runda på stranden så var det ganska skönt att komma inomhus och titta på konst. 


Vinden tjöt i huset så och det kändes nästan som höst.





När vi kom hem igen så plockade vi upp alla äpplena som hamnat på gräsmattan. 


När äpplena var upplockade så gjorde vi några hamburgare som vi också köpt på Lindhults gård, riktigt bra smak på dem så jag var glad att jag köpte en hel kartong.


Nu har äntligen Helen kommit hem efter en hel del tågstrul, var hemma nästan två dygn senare än vad det var planerat. Det blev en tur ner till Österlen och vi stannade på Daliafarmen och tittade på blommor. 

Sen drog vi vidare till Simrishamn och käkade lunch, helt ok men.....


När vi var hemma igen så skapade vi lite av vad vi hade i kylen, Helen och Emilia åt sallad och najadlax och jag tog det sista burgarbrödet och la i najadlaxen, skagensallad och lite grönt och det blev riktigt bra. 

Efterrätten blev sedan glass med hallon, blåbär och lite annat gott. 





Emilia ville åka och titta på Dag Hammarskjölds museum på Backåckra så det blev en tur ner till Österlen igen. 


Sen drog vi ner till Kåseberga för att äta något gott och hamnade mitt i en stor MC träff med runt 200st. riktigt fina Norton motorcyklar. 


Jag valde en fish n´chips som var riktigt god och det blev extra gott för att de hade en maltvinäger som jag hällde över pommesen coh fisken. Har inte hittat denna typen av vinäger någonstans här hemma i Sverige, smakade detta för första gången när jag var i England och det var så gott



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar