lördag 24 juni 2023

Midsommarafton 2023

Midsommaraftonens morgon inleddes med en god frukost och sedan bar det iväg till Tomatens Hus där jag beställt ett par goda bröd som vi skulle ha till maten senare ikväll.

Vilken tur att jag inte åt någon jättefrukost för när vi var på plats så stod Tysken där och hade redan skivat upp en Currywurst, han hade sett oss när jag parkerade bilen. Det blev ett par paket korv då alla korvar var slut hemma i frysen. 


Det blev lite lördagsgodis i form att färgglada och riktigt goda tomater som faktiskt är billigare än lösgodiset i affären här hemma. 


Tänk att det finns så många olika sorters tomater. Röda, gula, gröna, söta och syrliga det är bara att välja.


Stora, runda och avlånga och så goda. 


Jag hittade deras riktigt goda Basilikakräm som är perfekt på den rostade mackan.


Köpte en liten bytta med habanerosmör som är riktigt gott och ha som kryddsmör på en god grillad köttbit. 


Väl hemma igen efter ett besök på apoteket för att köpa lite antiförkylningsgrejor till Emilia så var det tid för lunch. Idag blev det bröd med olivolja, lufttorkad skinka tomater och Mozzarella. 


Gissa vad jag gjorde när vi ätit lunch. 


Våra fyra tomatplantor som Emilia planterade i vår pallkrage trivs nog inte i vårt växthus längre. Jag öppnade framsidan kvällen innan när jag vattnade och nu sticker de ut så mycket att det inte går att stänga igen. 


Blir nog mycket vinbär i år, hoppas att fåglarna låter dem vara. 


Helt plötsligt så var det tid för lite kvällsmat och jag satte igång grillen för att varmröka en bit lax. 


Efter nästan en timme i röken som höll ca 100 grader så visade termometern 55 grader och laxen var klar.


Laxen serverades med nykokt färskpotatis och hollandaisesås.  


Efter maten skulle Helen vattna tomater och våra grönsaker i pallkragarna och då plockade hon en rädisa som troligen fått anabola i gödningen för den var stor. 
Imorgon är en ny dag och då börjar vi med att hissa flaggan och sedan ska jag prova min nyinköpta gasolrök.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar