lördag 24 juni 2023

Där rök midsommardagen

Idag tog jag ytterligare ett steg i utomhusmatlagningen. Jag köpte en gasolrök igår. 


Det blev en tur in till sjukahuset för att få penicillin till Emilia, sen fortsatte jag till affären för att köpa ett par bitar kött. Det blev en bit rimmat fläsk och en bit benfri kotlett, ville inte ta i med alltför dyrt kött då jag inte har full koll på hur röken fungerar.


I med lite spån i botten och en skål med vatten under köttet, har inte riktigt koll på vad vattnet gör för nytta men det stod i manualen att man skulle ha det. 


Jag gick bort till rädisodlingen och plockade upp ett par rädisor som jag satt och knaprade på undertiden jag väntade och höll koll på temperaturen på röken. 


Kotletten blev klar och fick ligga och vila en stund, både jag och Helen smakade lite och det blev kanongott. 


 Efter ca 5 timmar så stängde jag av gasen och tog in köttet som nu får svalna och sedan ska de vakumpackas. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar