söndag 23 oktober 2022

Lax, rådhus och Muurikka

 Lördagens middag 


Jag hade gravat laxen i fyra dagar och kallrökt den i ca. 30 timmar totalt och när det var klart vakumpackade jag filéerna och la in dem i kylen för att salt och röksmaken skulle jämna ut sig, blir en lätt smak av brandrök om man äter den direkt och det är ju inte kul. 


Nu äntligen tid att njuta av najadlaxen som jag serverade med egen odlad potatis som jag dillstuvade. Det blev riktigt gott.


Det blev en utflykt till Malmö rådhus och en guidad rundtur där vi fick se en lite av insidan. 


Knutssalen med 8 meter i takhöjd och kristallkronor som enligt guiden skulle väga 1500 kg st. Här har jag varit tidigare och ätit middag för många år sedan. 


Här är tingssalen med mycket historia på väggarna. 


Väl hemma igen så var det tid att fixa söndagsmiddagen. Det som stod på menyn idag var hängmörad rostas, strimlad råstekt potatis, trattkantareller och champinjoner.


Jag började att steka potatisen i fett som blivit över när jag stekt bacon till helgens frukostar. 


Med 58 cm Muurikka så blev det till att ta upp potatisen i en form för att få plats med svampblandningen.


När svampen var klar så hällde jag på potatisen igen och lade de ganska tunt skivade köttet runt om och lät det steka med. 


Tog locket från grillen och la över för att hålla värmen så att allt blev klart.


Nu var maten klar och jag bar in hela stekhällen och ställde på bordet och serverade, den håller värmen en bra stund. När vi ätit klart så åkte matlådorna fram och nu har både frun och jag vars två luncher klara till veckan som kommer. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar