söndag 13 november 2022

Det blev gryta på farsdag

Frågade Emilia vad hon ville ha till middag idag, fick svaret att jag fick välja för det var farsdag. Men hon gjorde tillägget att hon kunde tänka sig gryta idag. 


Sagt och gjort så åkte stora gjutjärnsgrytan fram och jag skar upp en purjolök och började steka den i olivolja och lite smör. 


Hittade champinjoner i kylen, ibland är det bra att ha mycket i kylen.


Där var ett par paprikor som var nära utgångsdatum och de fick åka med i grytan. 


Fick bli en runda bort till affären också då vi som vanligt missat att ta fram något från frysen. Jag köpte lövbiff och ett par korvar som var kryddade med fänkål. 


Emilia ville ha morötter i och det är inte min favorit så hon fick göra dem i stora bitar så att jag kunde plocka bort. 


Jag kontrade med en burk syltlök som Emilia inte tycker om. 


Hällde i en skvätt matlagningsgrädde, salt, svartpeppar och lite buljong och lät det koka ihop undertiden potatisen låg i en annan kastrull. 


 Efter rund en halvtimme så var det tid att njuta tillsammans med familjen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar