måndag 17 oktober 2022

En trevlig helg blev det denna helgen också.

på söndagen för en vecka sedan tog jag fram laxen och den kommande helgen var planerad. På måndagen så gravade jag och Emilia två fina laxfiléer och på torsdagen tog vi ut dem i grillen för att kallrökas. 




På fredagen så gick Emilia och jag en runda i Pildammsparken i Malmö, en härlig eftermiddag med en hel del höstfärger. 





Vi åkte ut på Luftkastellet ute vid Öresundsbrofästet där det var konstutställning med ca 60 st. olika utställare. Trevligt att vara lite kulturell ibland. 


Vi började lördagen med att köra till Skurup för att gå på en marknad tillsammans med ett par kompisar, när vi kom dit så nästan dubblade vi antalet besökare. Inte mycket kul att titta på men vi fick frisk luft i alla fall. 


När vi väl var i Skurup så var ett besök på Porla Kusin ett måste, en härlig butik med massor av villhöver grejor till kök och matlagning.


Inne i deras glasavdelning stod en fin flaska med mitt absoluta favoritöl Spendrups Old Gold minns fortfarande när jag fick smaka den på en restaurangmässa 1984. 

Vi passade på att hälsa på Rutger Macklean som höll till på Svaneholms slotts gröna gräsmatta.


En skiva av ett gott levainbröd som jag stekte i olivolja, lade sedan på lufttorkad skinka och en hel del olika goda tomater och toppade med mozzarella. När jag serverade så hällde jag på ytterligare olivolja och startade min brännare och smälte osten. En perfekt förrätt att avnjuta medan huvudrätten låg på Muurikkan. 


Det blev hängmörad ryggbiff med potatiskrocketter på en bädd av purjolök och champinjoner, till detta hade vi ett ramslökssmör med lite vitlök, rökt salt och chili som jag blandat samman på morgonen. 


Sent på söndagskvällen så var laxen färdigrökt och jag tog in den och vacompackade den och nu ligger den i kylen och jämnar ut röksmaken. Så jag vet vad vi ska äta på lördag om en vecka. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar