måndag 3 oktober 2022

Söderåsens Matmarknad

En tur upp till Skäralid och Söderåsens matmarknad blev det på söndagen undertiden som kalopsen stod på grillen hemma, se tidigare inlägg. 


Mycket folk men det kunde varit fler utställare.


Jag såg på matmarknadens hemsida att man kunde vinna en plats på scen och få lite tips och trix på hur man gör pizza och då måste jag ju vara med och tävla. 
Jag hamnade uppe på scenen och fick en deg som jag skulle knåda ut och sedan snurra i luften på knogarna tyckte det gick ganska bra, men fick en kommentar från Pizzakocken Thomas Simonsen att jag snurrande degen på andra hållet jämfört med honom och de andra.


Jag gjorde en med vitsås med en blandning av Philadelphia ost och örter i botten och med lök, paprika och mozzarella. Smaken blev riktigt bra och det gick undan i ugnen. Medan min Pizza gräddades så gjorde Thomas ett par ytterligare pizzor som han skulle bjuda publiken på. 


Rejält varmt i ugnen gjorde att det gick fort att få färdiga pizzor. 


Björn Mineur stod för grillandet av smashburgare på en het grill. Han rullade bollar av en fin färs gjord på short ribbs.




Han lade bullarna på ett stekbord som han lagt ovanpå glöden och sedan tryckte han ut dem med en press och så fick de gå på grillen till de var klara.  










Han skar upp burgarna och bjöd publiken på riktigt goda burgare. 


När vi var nöjda med upplevelserna och smakerna så tog vi en runda upp på Kopparhatten för att njuta av den fantastiska naturen och utsikten. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar