lördag 10 februari 2024

Helg igen och nu ska det grillas

 Visst är det härligt att sluta lite tidigare på fredagar. Man hinner så mycket både handla och grilla.   


Det ska vara kul att laga mat. Startade grillen och sedan hällde jag salt i stekjärnet, mycket salt. 


Där efter snittade jag svålen på en bit fläskestek och sedan la jag köttbiten med svålen neråt och lät den koka i det salta vattnet i runt 20 minuter. 


Under tiden köttet låg på grillen kokte jag potatis och rödkål. När potatisen nästan var klar la jag dem i stekjärnet och stekte dem i smör och lite socker.  


Såhär blev fredagsmyset denna gången, en härligt krispig svål och lite annat gott. 


När jag gick och la mig på fredagskvällen snöade det och var helt vitt ute och när jag sedan vaknade på lördagsmorgonen var allt det vita borta och Emilia hittade några vintergäck som blommade i vår trädgård.


Efter lite hittepå på lördagen så var det tid att starta grillen igen. Det blev grillad njurtapp eller som det också kallas slaktarbiff, en riktigt smakrik köttbit som serverades med potatisklyftor, rödvinssås och en röd och vitkålssallad. 


Helen och Emilia tittade på Melodifestivalen och jag bjöd dem på glass och jordgubbar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar