lördag 15 juli 2023

Grillat kött och kokta tomater.

Emilia skulle upp tidigt idag och då vaknade jag också tidigt, 


Denna burken stod kvar i kylen sedan i söndags (se tidigare inlägg) och nu var det tid att fortsätta skapandet. Jag började med de gula tomaterna som jag satte på spisen och lät dem sjuda och reducerade bort nästan 60% av vätskan, så från en stor glasburk fylld med rökta gula tomater så blev det bara en liten burk kvar. När så mycket vätska som kokat bort så var det en riktigt koncentrerad tomatsmak. 


Under tiden som tomaterna kokte så vägde jag upp nya tomater och skar ett kryss i varje tomat. Jag lade ner dem i kokande vatten en kort stund och sedan var det ganska enkelt att skala tomaterna.


Jag varvade tomaterna med rödlök och färsk timjan och hällde över en lag med vitvinsvinäger, socker och salt. Nu ska det stå till sig och förhoppningsvis bli riktigt gott.


Nu har de röda tomaterna kokt i nästan tre timmar och det börjar bli ganska trögflytande nästan som vanlig ketchup. 


Jag och Helen tog vars en liten skål och blandade i en klick creme fraiche och strödde lite Västerbottenost över och så var lunchen klar, smakade helt ok. 


Kvällen började att närma sig och Emilia var på väg hem så då startade jag upp grillen. Det skulle bli Picanha och T-benstek. Jag började med att skära ett rutmönster i fettkappan på Picanhan och saltade ganska rejält med flingsalt. La den på grillen så att den fick en bra grillyta på båda sidorna och sedan flytta bort den från glöden och låta den komma upp i ca 55 grader. 


När temperaturen kommit upp på köttbiten så la jag på T-benstekarna och tog in Picanhan och la den att vila.   


Efter ett par minuter på varje sida så var det klart att servera. 


Det blev hemmavispad påsbea, pommes och några grillade padrones till köttet. Det smakade riktigt bra. 


Köpte en flaska Mionetto som är ett italienskt mousserande vitt vin typ Prosecco med en god och frisk smak. 


Emilia tog fram is och sedan blandade hon ihop Grenadin, apelsinjuice och Mionetto. 


Blev riktigt gott och friskt att njuta av en lördagskväll. 


Inte varje dag man har något i glaset som matchar mina kortbyxor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar