tisdag 25 juli 2023

Rökt kalkon och lite annat gott

Helgen tog slut, ingen värme ute och det känns absolut inte som juli.


Blev gott till middag på fredagskvällen med Najadlax som jag gjort själv, gravat och sedan kallrökt den. Serverades med nypotatis och en god sås gjord på majonnäs, HPsås, socker och egen odlad dill.


Äntligen hände det, efter 20 år med flaggstång så hissade vi för första gången den fina skånska flaggan.


Lördagen inleddes med ett besök på Tomatens hus och Tyskens korv. Matthias var djup koncentrerad när han skar upp kött till BBQ-brickan. 


Idag hade han hjälp av sin dotter som serverade god mat till Helen och mig.
 

Kan lova att det var gott och att det bara blev en knäckemacka till middag på kvällen. 


Blev många både stora och små tomater vissa gula och andra röda.


Efter tomatens hus så ville Helen åka och titta på Enkla Ting som tydligen var en inrednings och klädbutik, jag gick ett kort varv sedan gick jag ut och satte mig i solen.


Väl hemma igen så tog jag fram två rökta vitlökar som jag skalade och hackade i småbitar.


Jag blandade vitlöken med rumstemperarat smör och basilika. 


När jag blandat det ordentligt så rullade jag ihop smöret i plastfolie och la ner det i frysen för att kunna ta fram det vid tillfälle. 


Vid middagstid på söndagen la jag in ett helt kalkonbröst på drygt 2,5 kg. Jag kryddade med Motörheadkrydda på utsidan och sprutade in äppelcidervinäger, smält smör och äppeljuice i köttet. 


När klockan visade 16 så kom Emilia och var hungrig och det var ett antal timmar kvar på kalkonen så jag fick lösa det med att fixa kycklingfiléer, sallad , sås och pommes istället.  


Nu var det nära, klockan visade 20.30 och termometern visade 69 grader och det så gott ut på gallret. 


Köpte en ny termometer som funkar kanon, den är ansluten till wifi och jag kan se vilken temperatur det är när jag inte är hemma. Emilia kallade mig nörd och att jag var knäpp.  


När klockan visade 21.30 så stängde jag av gasen och tog ut kalkonen och lade den för att vila en stund innan jag stoppar in den i kylen och så var måndagens middag förbered. 


När måndagsmiddagen som bestod av skivad kalkon, kokt potatis, sås och picklade tomater var uppäten skivade jag upp resten av kalkonen. Jag vakumpackade den och sedan hamnade allt i frysen så blir det perfekt pålägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar