måndag 3 april 2023

Nu är våren på gång, tomater och tranor och lite annat

Fredagen började bra med att det kom ett packet i brevlådan, Det var två sorters chilisås en lingon och blåbär och en med saffran och rosor. Ska bli kul att smaka. 





På väg hem från jobb körde jag in om och hämtade ett stort påskägg fyllt med godis, blir nog några som blir glada på jobb när de får smaka lite. 


Fredagsmyset blev gingravad lax från Vättern som jag gravat själv. Gjorde en hovmästarsås på HP sås, majonnäs, lite socker och dill. Blev riktigt gott men kan inte säga att det smakade mycket av ginen.  


Lördagen startade ganska tidigt med att jag satte igång att kallröka flingsalt och två rejäla bitar av gravad Vätternlax. 


Nere under det väl använda gallret så ligger laxen och njuter i röken. 


När jag satt igång röken gick jag en runda i trädgården för att titta om ramslöken kommit upp ännu och det var ett antal späda blad som tittat upp i solskenet. 


Äntligen så känndes det som att våren är på väg, vi bestämde med ett par kompisar att vi skulle köra upp till Tomatens Hus som skulle ha säsongspremiär. Det första som möter oss när vi kom dit var att de byggt om ingången med fina spaljéer och fina blommor.
På plats var även Matthias på Tyskens korv som är traktens bästa korvmakare. Det blev en korv då det var tid för lunch vilket var precis lagom för att få i sig en korv, kan ju säga utan att ljuga så hade jag planerat detta. 


Inga tomater som var klara ännu men det syntes en hel del på plantorna, både stora och små. 


Som man brukar säga, den som väntar på något gott får ofta vänta länge, 





Mycket blommor och en hel del av deras fina kryddväxter fanns på plats och Emilia köpte tre olika basilikatyper en vanlig och en som skulle smaka lime och en som smakade citron. 


När vi var nöjda så körde vi upp till Helsingborg för att gå på Ebbas fik, ett ställe som tar en tillbaka i tiden med jukebox och supertrevlig personal. 


Planerna för söndagen var att vi skulle köra upp till Pulken utanför Åhus för att titta på tranor. Men innan vi körde så startade jag upp röken igen för att fortsätta kallröka laxen och flingsaltet som hade fått ligga och vila över natten. 


Jag tog in salt och lax nästan vid midnatt och då hade de legat i röken i ca 2x12 timmar. Jag vakumpackade laxen och la den i kylen och nu får den ligga där till påsk så att smakerna jämnar ut sig. 


Nu var det tid att lägga huvudet på kudden och förbereda inför en ny vecka och snart är det helg igen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar