tisdag 17 januari 2023

Nu kör vi igång ett nytt år med go mat och annat kul

Årets grillsäsong började på nyårsdagen med entrecote, det finns ju ingen anledning att skjuta upp premiären.  

                                

 

 
 








Jag passade även på att grilla en skinka som jag köpt på rea, perfekt att skiva upp och ha som pålägg 


 

 Första fredagsmyset blev inte tacos, det blev ett par sorters salami, skinkor och ostar.

Det bara regnar och regnar och jag kände inte för att starta grillen så spisen fick ställa upp. Jag hade köpt en ny köttbit som jag inte provat innan. Terese Mayor eller eller bogbladsfilé stekte det med smör och olivolja och bara salt som krydda. 

Serverade det med klyftpotatis, strimlad rödkål och en god svampsås. Köttet var riktigt bra med en fin smak.  

Det blev en tur till Lund för jag skulle fixa batteri till min klocka och när vi korsade Mårtenstorget så fick jag syn på favoritkorvgubben, Matthias "Tysken" och sålde sina goda korvar. Det blev ett packet Krakauer och ett par ölkorvar. 

Eftersom jag och Emilia lämnat Helen hemma i trädgården så blev det en stor bukett med fina blommor med hem.

Det regnade inte och ingen snö då passade Helen på att gå ut och röja lite i trädgården. 


Det blev en riktigt blåsig söndag och vi åkte ut till Vikhög för att se på vågorna och känna kraften av vinden.


När vi kom hem så blev det lunch med surdegsbröd, mozzarella, lufttorkad skinka, Basilikakräm och ganska smaklösa och tråkiga tomater, längtar efter de goda svenska tomaterna. Allt toppades med olivolja och rödvinsvinäger.

När kvällen närmade sig så började jag att fixa middagen, det blev palsternacka, purjolök, kålrabbi och sötpotatis. 

 Det åkte ner i pannan och fick stekas i smör och olivolja.


När det stekt en stund så la jag i sötpotatisen den ska ju inte ha lika lång tid i grytan och jag tycker om när det är lite tuggmotstånd i grönsakerna. 


Nu var det tid att lägga i kycklingfilén som jag skurit i små bitar.


Jag delade champinjoner och paprika och hällde i en flaska med Gazpachosoppa som egentligen ska ätas kall men den funkar varm också.


Det fick nu sjuda i runt 20 minuter under lock tillsammans med lite olika kryddor från hyllan.


Det blev riktigt gott och perfekt en riktigt regnig och blåsig söndagskväll. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar