söndag 29 januari 2023

Idag blev det rökt.

Helen skulle åka och få hål i sina öron och medan jag satt i bilen och väntade så bläddrade jag lite i Faceboken och fick upp en film från Tysken om att han får sälja korv igen i Landskrona,
Det har varit tjafs om att han stod med sin kylbil på torget och det fick han tydligen inte enligt någon gammal regel. Han inte fick ha sin kylbil parkerad bakom sin grill för att han ska kunna hålla en obruten kylkedja för sina korvar allt enligt alla regler om hur man ska hantera livsmedel så nu har han flyttat ca 100 meter till Kasernplan istället. 


Det blev en god korv på plats och ett packet med hem tillsammans med ett gäng ölkorvar.


Väl hemma igen så startade jag upp röken och hängde in ett par bitar rimmat fläsk och ett antal av hackekorvarna jag köpte på julmarknaden i Sölvesborg. 


Hittade två st. medisterpölser i frysen som också hamnade på gallret.


Jag hittade en stor röd julost i kylen som jag har nere i källaren där det stor att sista förbrukningsdag var 2018-05. Jag tog av vaxet och delade osten och smakade, lite svår att skiva med osthyveln men otroligt fin smak. Vilken tur att jag har fler som ligger och väntar. 


Efter runt 10 timmar i röken så var det klart och jag plockade in korvarna och en underbar doft la sig i köket.


Jag hängde in korv och fläsk i min Biltongbox. Det är en plastlåda med en fläkt i för att kunna torka kött och korv i.  


Både Jag och Helen kände att vi måste smaka en bit av korven och kan säga att vi blev inte besvikna.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar