tisdag 21 september 2021

Blommor, vänner och stark chili. En skön söndag i september

Söndagsmorgon runt klockan 9 startade jag grillen. Jag la ut briketterna som en orm/snake och lade på bitar från ek för att få en god röksmak på dagens gryta. 






Jag skar upp knappt 2,5 kg hängmörad ryggbiff och knappt 1 kg benfri kotlett i ca 4x4 cm bitar. Delade upp ett par lökar och lade ner allt i gjutjärnsgrytan. Emilia hjälpte mig att hälla i nästan 2 liter rött vin. 


Locket åkte på grillen och termometern visade efter en kvart 120 grader vilket var den planerade temperaturen.



Efter tre timmar rörde jag runt i grytan och la kryddor, den vanliga mängden och knappt en halv tesked av min egna finhackade chili. Samma mängd som jag brukar ta, men.....


När klockan var halv två så började vännerna komma och jag la i paprika och potatis i grytan och slog i nästan 1,5 liter vispgrädde, sen var det tid att åka till Lackalänga Trädgård som hade sin årliga utförsäljning. 


När blommor och växter var inhandlade så körde vi hem igen.
Jag startade Muurikkan och la på finhackad spetskål, purjolök, champinjoner och 1 kg ryggbiff. Emilia hjälpte mig med att steka detta och jag gick ut och rörde runt i grytan och smakade av den, jisses vad stark den var. 
Varnade när vi skulle äta att det hade blivit starkt, det åts med god aptit och starkt var det men det mesta gick åt så helt fel var det inte. Blev ett par portioner till matlåda till jobb sen var det tomt i grytan. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar